Opis płyty
Największy znany obecnie korpus kompozycji tego twórcy
powstał dzięki zainteresowaniu, jakie dla spuścizny kapelmistrza
rzymskokatolickiego biskupa mieli muzycy działający w środowisku luterańskiego
kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu. To oni sporządzili, głównie w latach
50. XVII wieku, odpisy ponad 30 utworów Mielczewskiego, sygnując je w swoich
rękopisach monogramem „M.M.”, notabene występującym w zdecydowanej większości
przekazów kompozycji tego twórcy o różnej proweniencji.
Kompozycje monogramisty „M.M.” wraz z całym zbiorem muzykaliów z kościoła św.
Marii Magdaleny, a także z innych wrocławskich kościołów, znalazły się w XIX
wieku w tamtejszej Bibliotece Miejskiej. Zostały skatalogowane i były poddawane
badaniom muzykologów niemieckich i z innych krajów europejskich, ale ich autor
nie został zidentyfikowany. Od 1945 roku przez niemal 50 lat cała kolekcja
rękopisów muzycznych z XVI i XVII wieku należąca do wrocławskiej Biblioteki
Miejskiej była uważana za zaginioną. Obecnie wiemy, że została wywieziona po II
wojnie światowej do Moskwy, a następnie, w latach 50. XX wieku, przekazana
Niemieckiej Republice Demokratycznej i zdeponowana w Staatsbibliothek
Preußischer Kulturbesitz w dawnym Berlinie Wschodnim, gdzie nie udostępniano
jej aż do upadku muru berlińskiego. Dopiero więc w latach 90. możliwe było
kontynuowanie badań nad szczęśliwie odzyskanymi, cennymi śląskimi rękopisami.
Pozwoliły one przypisać autorstwo kompozycji monogramisty „M.M.” zawartych w
tym zbiorze Marcinowi Mielczewskiemu”.
Barbara Jarmińska-Przybyszewska, fragment eseju zamieszczonego w booklecie
dołączonym do płyty.
Wykonawcy
Andrzej Kosendiak dyrygent
Aldona Bartnik sopran
Aleksandra Turalska sopran
Matthew Venner kontratenor
Piotr Łykowski kontratenor
Maciej Gocman tenor
Tomáš Lajtkep tenor
Tomáš Král bas
Jonathan Brown bas
Jerzy Butryn bas
Wrocław Baroque Ensemble
Program
MARCIN MIELCZEWSKI
Triumphalis dies
Laudate Dominum
Audite et admiramini
Currite populi
Canzona prima a tre
Veni Domine
Deus in nomine tuo
Sub tuum praesidium
Salve virgo puerpera
Canzona terza a tre
Vesperae dominicales
Premiera płyty |
20 stycznia 2017 |
Patronat medialny |
Program II Polskiego Radia, „Muzyka w Mieście” |