Marcin Mielczewski

„Marcin Mielczewski był najszerzej znanym w Europie kompozytorem polskim epoki baroku. Jego utwory znajdowały w XVII wieku zainteresowanie nie tylko w środowiskach rzymskokatolickich, dla których były oryginalnie komponowane, ale także wśród luteranów, grekokatolików i prawosławnych. (…)

Marcin Mielczewski

Opis płyty

Największy znany obecnie korpus kompozycji tego twórcy powstał dzięki zainteresowaniu, jakie dla spuścizny kapelmistrza rzymskokatolickiego biskupa mieli muzycy działający w środowisku luterańskiego kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu. To oni sporządzili, głównie w latach 50. XVII wieku, odpisy ponad 30 utworów Mielczewskiego, sygnując je w swoich rękopisach monogramem „M.M.”, notabene występującym w zdecydowanej większości przekazów kompozycji tego twórcy o różnej proweniencji.
Kompozycje monogramisty „M.M.” wraz z całym zbiorem muzykaliów z kościoła św. Marii Magdaleny, a także z innych wrocławskich kościołów, znalazły się w XIX wieku w tamtejszej Bibliotece Miejskiej. Zostały skatalogowane i były poddawane badaniom muzykologów niemieckich i z innych krajów europejskich, ale ich autor nie został zidentyfikowany. Od 1945 roku przez niemal 50 lat cała kolekcja rękopisów muzycznych z XVI i XVII wieku należąca do wrocławskiej Biblioteki Miejskiej była uważana za zaginioną. Obecnie wiemy, że została wywieziona po II wojnie światowej do Moskwy, a następnie, w latach 50. XX wieku, przekazana Niemieckiej Republice Demokratycznej i zdeponowana w Staatsbibliothek Preußischer Kulturbesitz w dawnym Berlinie Wschodnim, gdzie nie udostępniano jej aż do upadku muru berlińskiego. Dopiero więc w latach 90. możliwe było kontynuowanie badań nad szczęśliwie odzyskanymi, cennymi śląskimi rękopisami. Pozwoliły one przypisać autorstwo kompozycji monogramisty „M.M.” zawartych w tym zbiorze Marcinowi Mielczewskiemu”.

Barbara Jarmińska-Przybyszewska, fragment eseju zamieszczonego w booklecie dołączonym do płyty.


Wykonawcy

Andrzej Kosendiak dyrygent
Aldona Bartnik sopran
Aleksandra Turalska sopran
Matthew Venner kontratenor
Piotr Łykowski kontratenor
Maciej Gocman tenor
Tomáš Lajtkep tenor
Tomáš Král bas
Jonathan Brown bas
Jerzy Butryn bas
Wrocław Baroque Ensemble


Program

MARCIN MIELCZEWSKI
Triumphalis dies
Laudate Dominum
Audite et admiramini
Currite populi
Canzona prima a tre
Veni Domine
Deus in nomine tuo
Sub tuum praesidium
Salve virgo puerpera
Canzona terza a tre
Vesperae dominicales


Premiera płyty 20 stycznia 2017
Patronat medialny Program II Polskiego Radia, „Muzyka w Mieście”
Stowarzyszenie Miłośników

Stowarzyszenie Miłośników

Kultury i Sztuki

Poznaj szczegóły