Umiejętność komunikowania się z innymi ludźmi staje się w ostatnim czasie coraz bardziej trudna, a jednocześnie niezwykle potrzebna. Otóż, zwykła rozmowa różni się wyraźnie od zawodowej dyskusji, debaty czy dysputy w równym stopniu jak prywatny list od listu motywacyjnego lub intencyjnego. Uczestniczenie w dialogach odróżnia się od monologowania (przemawiania, wznoszenia toastów lub laudacji).
W rozmowie towarzyskiej można uzyskać miano osoby grzecznej i obytej lub na odwrót, a stosownie sformułowane przemówienie lub życzenia okolicznościowe mogą wzbudzić podziw lub wręcz zniesmaczenie: przekonanie, że nie stać nas na odrobinę mówienia (pisania) własnymi słowami. I są jeszcze sytuacje wymagające nie tylko zdolności sprawnego posługiwania się językiem, ale zwłaszcza przestrzegania zasad grzeczności, takie jak: powitania, przedstawiania się, zapraszania, przepraszania. I wreszcie epoka komunikacji elektronicznej. Umiejętność korzystania z wszelkiego rodzaju komunikatorów (maile, SMS, Skype, Messenger, Tweeter, Teams, Zoom, różnego rodzaju platformy edukacyjne itp.) też wymaga przestrzegania zasad grzecznościowych w Sieci, zwanych netykietą. O tym wszystkim chcielibyśmy nie tylko opowiedzieć, ale i podpowiedzieć naszym Czytelnikom.
Zamówienia: vioratoria@mikołajzgolka.pl
Autor/Redakcja | prof. dr hab. Tadeusz Zgółka prof. dr hab. Halina Zgółkowa |
Wydawca | VIORATORIA |
ISBN | 978-83-964195-1-4 |
Rok wydania | 2023 |